Legătura dintre demență şi somn. Studii extrem de ALARMANTE

 

Somnul bun este important la orice vârstă, iar cercetătorii cred că atunci când dormi bine, creierul tău scapă de lucruri de care nu ai nevoie. Dar somnul agitat şi întreupt poate fi un semn precoce al demenței. Simptomele pot apărea cu ani înainte de a obține un diagnostic Alzheimer, cel mai frecvent tip de demență.

Adulții care au dificultăți semnificative cu somnul și care au parte de treziri nocturne prezintă un risc ridicat de a dezvolta demență sau de a muri devreme, arată un nou studiu. Conexiunea dintre somn, demență și moarte timpurie este deosebit de îngrijorătoare, spun specialiștii, datorită obiceiurilor proaste ale oamenilor din întreaga lume. Potrivit Societății Mondiale a Somnului, privarea de somn amenință sănătatea a până la 45% din populația lumii.
În funcție de vârstă, ar trebui să dormim între șapte și 10 ore în fiecare noapte. Însă unul din trei americani nu dorm suficient, potrivit Centrului SUA pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. În plus, între 50 și 70 de milioane de americani se luptă cu tulburări de somn, cum ar fi insomnia. CDC consideră că este o „problemă de sănătate publică”, deoarece întreruperea somnului este asociată cu un risc mai mare de afecțiuni, inclusiv diabet, accident vascular cerebral, boli cardiovasculare și demență.
Cele mai mari riscuri la care sunteţi expuşi
Dificultățile de somn raportate de participanții la studiu au fost comparate cu fișele medicale ale fiecărui participant. Deoarece studiul NHATS a colectat date anuale privind somnul, noul studiu a reușit să urmărească totalitatea dificultăților de somn pentru fiecare persoană pe parcursul a opt ani.
Studiul a constatat că persoanele care au avut probleme cu adormirea în majoritatea nopților au avut un risc crescut de aproximativ 44% de moarte timpurie. Cei care au spus că s-au trezit deseori noaptea și s-au străduit să se întoarcă la somn au avut un risc ceva mai mare – un risc crescut cu 56% de deces precoce.
Riscul de demență a fost similar: persoanele care au raportat în mod obișnuit dificultăți la adormire au avut un risc crescut de 49% de demență, în timp ce cei care se trezeau adesea noaptea și au avut dificultăți de a adormi au avut un risc crescut de 39% de demență.
Tulburări de somn și demență
Unele tulburări de somn obișnuite au legătură cu demența. Când nu dormi suficient, părți din creier se schimbă. Unele dintre aceste zone sunt legate de boala Alzheimer.

Și cercetările arată că este mai probabil să fiți diagnosticat cu demență dacă aveți insomnie primară. Atunci lipsa de somn nu este cauzată de altceva, cum ar fi depresia sau consumul de droguri. Șansele de a suferi de boala Alzheimer cresc dacă aveți insomnie primară și nu ați atins vârsta de 40 de ani.

Dacă nu poți respira foarte bine noaptea, creierul nu poate primi suficient aer. Asta se numește hipoxie
Cand auzim termenul de hipoxia cerebrala ne referim la momentele cand, din cauza lipsei de oxigen din cutia craniană şi a presiunii parțiale a oxigenului se generează disfuncționalități în functionarea sinapselor neuronale și a restului sistemului nervos.

Somnul mai scrut de șapte sau opt ore pe noapte este, de asemenea, legat de demență, potrivit unui studiu publicat în aprilie. După ce a urmărit aproape 8.000 de persoane timp de 25 de ani, studiul a constatat un risc mai mare de demență cu o „durată a somnului de șase ore sau mai puțin la vârsta de 50 și 60 de ani” comparativ cu cei care dormeau șapte ore pe noapte.

În plus, durata de somn scurtă persistentă între vârstele de 50, 60 și 70 de ani a fost asociată, de asemenea, cu un „risc crescut de 30% de demență”, independent de „factorii sociodemografici, comportamentali, cardiometabolici și de sănătate mintală”, inclusiv depresia, a spus studiul.
Ce-i de făcut în această situaţie?
Știința medicală nu are un remediu curent pentru demență, dar există lucruri pe care le puteți face pentru a vă reduce riscul.

Opriți fumatul, beți doar cu măsură -sau deloc – o dietă bine echilibrată, faceți exerciții fizice, rămâneți activ mental și țineți sub control tensiunea arterială și nivelul colesterolului… sunt modalități excelente de a menține creierul și corpul sănătos, spun experții.

De asemenea, puteți rezolva orice problemă de somn antrenându-vă creierul pentru un somn mai bun. Experții o numesc „igiena somnului ” și sugerează stabilirea unei rutine de culcare concepute pentru relaxare și calmare, care nu include televizor, smartphone sau alt dispozitiv care emite lumină albastră cu cel puțin una până la două ore înainte de culcare.

sfaturi includ un pat și o pernă confortabile, menținerea dormitorului răcoros, liniștit și întunecat și evitarea cofeinei și a alcoolului ore înainte de culcare. Orice ați face, nu rămâneți lipsit de somn: dacă încercați aceste sfaturi și nu vă puteți relaxa sau somnul dvs. continuă să se înrăutățească, asigurați-vă că contactați medicul sau un profesionist din domeniul sănătății somnului, scrie CNN.

Sursa: evz.ro