Vaccinul AstraZeneca provoacă, de fapt, o nouă boală. Denumită „VIPIT” de cercetătorii germani, este un tip de tromboză nemaintâlnit până acum

Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA) spune că au fost raportate 62 de cazuri la nivel mondial, inclusiv 44 în Spațiul Economic European, din 9,2 milioane de doze administrate. Raportul, întocmit pe 22 martie, nu include cele 31 de cazuri raportate miercuri de autoritățile germane. „Recomandările actualizate” ale EMA privind vaccinul AstraZeneca sunt așteptate săptămâna viitoare. Pentru a înțelege riscurile asociate administrării serului AstraZeneca, Le Point l-a intervievat pe profesorul de medicină vasculară Stéphane Zuily, de la CHU de Nancy, care coordonează procesul Covidose privind legăturile cu tromboza.

Trombozele care au apărut la persoanele vaccinate cu AstraZeneca sunt ceva obișnuit?

Stéphane Zuilly: Confuzia cu cele mai frecvente două tipuri de tromboză venoasă, embolia pulmonară și flebita, cauzate de formarea cheagurilor de sânge în zona picioarelor, a provocat panică la început. În schimb, cazurile care au apărut în urma vaccinării cu AstraZeneca sunt tromboze foarte neobișnuite, localizate în venele creierului și asociate cu o scădere a trombocitelor din sânge [cunoscute pentru rolul lor în coagulare]. Tind să afecteze pacienții tineri și nu apar în orele următoare vaccinării, ci în zilele următoare.

Este o boală nouă?

Aceasta este ipoteza avansată de medicii germani. Chiar au dat un nume noii afecțiuni: „VIPIT” – un acronim care desemnează o tromboză autoimună indusă de vaccinare („vaccine induced thrombotic immune trombcytemia” în engleză). Asocierea dintre o tromboză și scăderea trombocitelor din sânge este deja bine cunoscută în medicină, în cazul alergiei la heparină.

Medicamentul, folosit tocmai pentru a trata tromboza, provoacă – rareori – o reacție imună anormală îndreptată împotriva trombocitelor din sânge. Ele formează apoi cheaguri prin agregare. Afecțiunea se numește TIH – „trombocitopenia indusă de heparină”. Similitudinea între tromboză și scăderea numărului de trombocite a atras atenția lui Andreas Greinacher, autorul principal al studiului și autoritate mondială pe această temă. El crede că reacția de tromboză atipică cauzată de vaccin se datorează și unei reacții alergice împotriva trombocitelor, care apare în venele creierului. A formulat ipoteza după ce a studiat 9 pacienți, 8 femei și un bărbat, toți cu vârsta sub 50 de ani.

Cunoaștem factorii de risc asociați cu apariția acestei complicații?

Nu încă. Ceea ce putem observa este că apare în principal la femeile cu vârsta sub 50 de ani. Poate pentru că sistemul imunitar reacționează diferit. Grupurile de lucru ale Societății Științifice Germane de Hematologie, precum și autoritățile sanitare din Ontario au emis recomandări inițiale. Astfel, se recomandă o vizită la medic pentru oricine vaccinat cu AstraZeneca care are simptome într-un interval de 4 – 20 de zile de la vaccinare – chiar și după administrarea paracetamolului – cum ar fi dureri de cap foarte intense, tulburări de vedere sau foarte oboseală.