Tot ce trebuie sa stii despre parfumuri

parfumuri

Un parfum… Completează sau aduce ceva inedit imaginii noastre, ne încântă şi ne pune în evidenţă într-un mod subtil, aşa cum hainele sau machiajul nu o pot face întotdeauna. Dar, spun specialiştii, toată plăcerea pe care ne-o poate oferi când îl purtăm poate ţine şi de informaţiile pe care le avem despre acest tip de produs.

În acest mic ghid veţi afla despre:

  • cum să vă alegeţi un parfum;
  • cum să alegeţi un parfum de oferit în dar;
  • notele parfumurilor şi modul lor de a da individualitate unui parfum;
  • scurt dicţionar de termeni;
  • recomandări de păstrare şi depozitare

1. Cum alegem un parfum?

Alegerea unui parfum… grea, dar şi o frumoasă încercare!

În funcţie de procentul de uleiuri esenţiale aromate astăzi putem alege dintre variantele de concentraţie: Parfum, Apă de parfum, Apă de toaletă, Apă de colonie, Eau Fraîche corporală sau After shave. La rândul ei, aroma de pe piele poate să difere de la o persoana la alta, mai mulţi factori fiind implicaţi: tipul de piele (uscată, mai grasă), vârsta, ce produse de curăţare a pielii au fost folosite la baie sau duş, perioada hormonală din lună pentru femei, dieta, mediul înconjurător (exemplu: temperaturile crescute accelerează evaporarea notelor de pe piele), etc.

Din punct de vedere al concentraţiei, putem alege:

Parfum – Are 20% până la maxim 40% esenţe aromate în compoziţie. De aceea, ca şi variantele mai concentrate decât el – elixirul, esenţa de parfum – trebuie folosit cu moderaţie, prin atingere delicate a pielii cu dopul (dacă flaconul a fost astfel creat) sau prin pulverizare foarte fină, de scurtă durată.

Apa de parfum (EDP) – Procentul de uleiuri esenţiale aromate combinat în soluţia apă-alcool este de 15%, uneori chiar 20%. Apa de parfum persistă mai putin decât o esenţă, elixir de parfum sau parfum, dar este mai durabilă comparativ cu apa de toaletă.

Apa de toaletă (EDT) – Mai puţin concentrată – 8-10% – apa de toaleta nu persistă tot atâta timp pe piele ca apa de parfum sau parfumul, dar tinde să fie cea mai folosită concentraţie datorită versatilităţii notelor componente. Uneori, notele care au consacrat parfumul se pun în evidenţă de către casele producătoare lansând “formule” sezoniere, care să păstreze spiritul parfumului dar să şi aducă ceva nou– de exemplu, apă de toaletă ediţie limitată de vară.

Apa de colonie (EDC) – Cu o concentraţie de 4-8%, apa de colonie este, în general, legată ca destinaţie de utilizare de zona produse lor cosmetice masculine. Dar o apă de colonie poate fi creată şi pentru femei sau cu formulă unisex, pentru efectul de împrospătare generală, astfel de ediţii fiind lansate primavara sau vara.

Eau Fraîche sau Spray pentru corp – Asemănător la concentraţie cu apa de colonie – 3-4% – acest tip de produs “light” parfumat este destinat folosirii pe porţiuni mai mari de piele, în general cu efect fresh şi de subliniere a unor note aromate în mod mai discret – parfum-spray pentru corp.

After shave – Aproape similar cu apa de colonie, after shave-ul este produsul în care concentraţia de esenţe aromatice este de maximum 3%. În formulă includ şi ingrediente pentru calmarea pielii şi protecţie anti-bacteriană, procentul de alcool fiind mai mare tocmai pentru calităţile dorite de la un after shave, de dezinfecţie şi închidere a porilor.

2. Cum se alege un parfum pentru un cadou?

Să cumperi un parfum pentru o femeie sau un bărbat nu este deloc uşor. Cadoul cu siguranţă va fi apreciat mai ales dacă aţi reuşit să oferiţi ceva inedit, dar cât mai aproape de preferinţele acelei persoane. Sugestii:

a. Gândiţi-vă la ceva de lux, exclusiv, nu la ceva de zi cu zi, pe care şi l-ar permite oricând… poate cel mai recent parfum lansat pe piaţă. Iar dacă deja îl are, un set de produse din gama lui, pentru îngrijirea corpului;

b. Se recomandă să nu oferiţi cadou acelaşi produs, an de an. Dacă însă stiţi că îi place în mod partciular un anumit creator, cumpăraţi-i parfumul cel mai recent lansat de acesta în anul respectiv;
c. O variantă de cadou agreată mult astăzi: parfumul ei preferat, în ambalaj de gramaj mai mic, pentru poşetă, astfel încât de-acum încolo să îl poată avea tot timpul cu ea;
d. Planificaţi din timp achiziţionarea unui set cadou ce conţine parfumul preferat. De obicei, astfel de oferte apar doar în anumite perioade ale anului (sărbători de iarnă, de exemplu).

3. Notele parfumurilor
Notele sunt, de fapt, ingredientele care dezvăluie parfumul. Pot avea originea din plante (flori, tulpini, frunze), din extracte animale, sau sunt produşi de sinteza chimică şi farmaceutică. Noile tehnologii pot reproduce astăzi aproape orice esenţă a unui miros de pe pământ, încluzând aici chiar mirosul de vată de zahar, de pământ proaspăt udat de ploaie, sare de mare sau caramel.

Notele de vârf (top notes) – Sunt cele ce ne atrag atenţia imediat dupa pulverizarea pe piele. De obicei, sunt uşoare şi cele mai volatile şi aduc cu ele prima impresie olfactivă a parfumului (esenţele de citrice, flori albe, lavandă, rozmarinul).
Notele de mijloc (heart sau middle notes) – La câteva secunde după pulverizare, notele de vârf lasă loc celor de mijloc, mai intense şi bogate. De obicei, sunt florale sau fructate şi aduc pe piele ceea ce specialiştii caracterizează ca fiind “inima” parfumului.
Notele de baza (base notes) – Sunt cele mai persistente şi oferă profunzime parfumului, având şi capacitatea de a fixa, de a face mai durabile majoritatea celorlalte note. Din aceasta categorie fac parte, de exemplu: santalul, paciuli, ambra, moscul, vanilia, cedrul, lemnul de tonka.

4. Mic dictionar de termeni

Acord – se referă la gama de note caracteristice a unui parfum ce nu poate fi definita în mod mai simplu. De exemplu, acordul green se refera la conţinutul în esenţe din variate frunze şi ierburi.

Acvatic – parfum cu note ce se aseamănă cu mirosul oceanului, sunt acele note uşoare, proaspete, noeri caracterziate ca fiind sportive. Se simt mai puternic între notele de vârf în parfumuri feminine, dar mai ales în cele masculine.
Aldehide – familie tradiţională de arome, obţinute prin sinteză, care au fost studiate , create şi perfecţionate pentru a imita notele naturale.

Ciprat – miros ciprat, vine din limba franceza, de la Chypre, insula Cipru. Defineşte o familie de arome moscat-lemnoase caracteristice acestei insule. Aromele ciprate se diferenţiază de simplul mosc, santal sau paciuli datorita includerii notelor de bergamota (o varietate de citrice) sau trandafir pe un support/bază ce aminteşte de notele unui extract de lichen, folosit initial ca bază. François Coty a consacrat acest termen în 1917, odata cu parfumul Chypre, după ce Guerlain a lansat un produs cu acelaşi nume, în 1840.

Citric – miros proaspăt derivat din notele cojii de lămâie, portocală, mandarină, grepfrut, lime (lămâie verde), bergamota (fructul unei varietăţi de varietăţi de citrice,din coaja căruia se extrage un ulei esenţial cu aroma asemănătoare portocalei, de nleipsit din formulele de parfum din categoria ciprat sau Fougère).

Clasice – sunt parfumurile care conţin amestecuri echilibrate de note ale famililor din care fac parte.

Condimentat – parfum ce contine extracte din condimente, de obicei în notele de mijloc. Cele mai des întâlnite sunt: scorţişoara, cuişoarele, piperul alb, piperul roz, nucşoara.

Florale – sunt parfumurile bazate pe note florale, astăzi în număr extrem de mare (mii de note). Unele parfumuri conţin doar o nota florală, altele conţin mai multe esenţe florale, alături de cele fructate şi lemnoase.

Fougère – este termenul care defineşte notele şi pafumurile bazate pe amestecul de lavandă, citrice, condimente, ambră şi note lemnoase. Numele provine de la parfumul Fougère Royale, lansat în 1882 de Houbignat, un celebru parfumier francez.

Fresh – parfumuri fresh – cele mai uşoare, vesele şi sclipitoare parfumuri, familia de parfumuri cu acelaşi nume. De obicei, defineşte un amestec în porporţii vairate de note acvatice, citrice, “curate” (white linen, cotton), green.

Fructate – Din 1995, “fructat” a devenit un termen foarte des întâlnit în lumea parfumurilor, notele fiind fie clasice – măr, pară, piersică, etc – fie exotice sau mai greu de conceput că s-ar putea folosi astăzi într-un parfum: zmeura, lycee, fruct de cactus, prună, a căror provenineţă este fie naturala (extract) fie de sinteză.

Gurmand – parfumul cale cărui note de vârf şi mijloc păstrează o aură durabilă ce semănă cu mirosul anumitor alimente, aşa cum sunt ciocolata, zahărul caramelizat, mierea, fructe puternic parfumate

Inima “ parfumului – La câteva secunde dupa pulverizare, notele de vârf lasă loc celor de mijloc pe care specialiştii le caracterizează ca fiind “inima” parfumului.

Lemnos – aroma lemnoasă, note lemnoase – notele de baza ale unui parfum, ce se traduc prin esente de lemn pretios, vetiver, santal sau cedru.

Monoi – termenul se poate traduce prin “ulei parfumat”, uleiul fiind de fapt cel de cocos, în care sunt puse la macerat petale de gardenie (Monoi de Tahiti este o varietate de ulei aromat).

“Nas” – “the nose” (en.) sau “le nez” (fr.) este specialistul care concepe o formulă şi amestecă mai multe component specific industriei pentru a obţine un parfum. Este cunoscut şi ca parfumier, creator de parfum, adeseori având un talent nativ pentru a mirosi note extreme de fine. Această capacitate se poate şi învăţa, marile case de parfumuri sau şcoli speciale având maeştri care oferă traininguri de acest fel.
Oriental – parfum oriental – parfumul caracterizat de o bogăţie, de o intensitate de note în care predomină cele derivate din răşini, aşa cum sunt benzoin, opopanax, dar şi lemn de tonka, vanilie, lemn de agar (oud), miere, paciuli, esenţe uleioase din fructe dar şi anumite condimente.

Piele tăbăcită – tonul aromatic îl regăsim în lista de note sub numele de “leather notes” (en.) sau “cuir” (fr.). Ceea ce mirosim astăzi cu numele de note de piele într-un parfum, sunt, de fapt, cele de pe vremuri, de piele tăbăcită căreia, pentru a i se neutraliza mirosul neplăcut dat de substanţele folosite pentru prelucrarea ei, i s-au adăugat esenţe uleioase plăcut aromate – mosc, ambră. Se spune că primul parfum de acest fel a fost cel pentru regele George al III-lea – The Royal English Leather. A fost lansat de Creed, creatorul de mânuşi de atunci pentru familia regală, ca parfum de sine stătător, pornind de la formula de parfumat mânuşile regale din piele.

5. Depozitarea şi păstrarea parfumurilor
Să avem grijă de parfumurile preferate nu este o “modă”, ci o necesitate. Recomandările sunt următoarele:
– Indiferent de concentraţie, un astfel de produs trebuie ferit de lumină şi căldură;
– Nu se recomandă păstrarea parfumurilor în baie, datorită expunerii la temperatură variabilă şi umiditate;
– Odată deschis şi folosit parfumul puneţi-i capacul bine la loc, de fiecare dată;
– Orice modificare de aromă, culoare sau prezenţa unor depuneri în interiorul recipientului este semn că parfumul nu ar mai trebui utilizat.

Parfumurile și cosmeticele de pe www.emag.ro sunt achiziţionate de la producători/furnizori autorizaţi, care furnizează produsele şi pentru alte magazine online sau de retail clasic. Pe eMAG comercializăm numai produse originale, vendorii prezenţi alături de eMAG în platformă respectând şi garantând la rândul lor pentru produsele lor din ofertă.

VEZI AICI TOATE OFERTELE

Distribuie acest articol! Îți mulțumim!

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile