SURSE Război în PNL! Cine o sapă pe Raluca Turcan

Surse au dezvăluit, pentru Bugetul.ro, că Violeta Alexandru, fost ministru al Muncii în Guvernul Orban, nu ar fi împăcată cu faptul că Raluca Turcan i-a luat locul și că ar încerca să o sape pe actuala șefă a Muncii. Și, poate, nu am fi băgat în seamă cuvintele ajunse la urechile noastre, dacă nu ne-ar fi atras atenția un episod petrecut în ultimele zile, referitor la talonul mov de pensie, care le este adus de poștaș pesionarilor care primesc pensia pe card.

La 27 martie, Violeta Alexandru anunța pe pagina de socializare că va depune un amendament la Legea pensiilor, astfel încât talonul mov, pentru cei care primesc pensia pe card, să poată fi trimis și electronic.

Motivul invocat de Alexandru: „Am avut mai multe discuții cu pensionarii despre faptul că, primind pensia pe card, poștașii nu le mai aduc talonul de pensie. (…) Mi-a rămas această temă în minte, mă gândesc la soluții”.

La 30 martie, Raluca Turcan anunță că, din 15 martie (n.r. – practic, dinainte ca Violeta Alexandru să intervină pe subiect), a rezolvat o problemă ce persistă de ani de zile (n.r. – adică și în mandatul de ministru al lui Alexandru): talonul mov ajunge la pensionarii care primesc pensiile prin cont bancar.

Mai mult, a ținut să sublinieze Turcan, lovind subtil în Violeta Alexandru: „nu a fost o mare filosofie, ci doar o discuție clară cu Poșta Română care nu respecta de 15 ani o obligație contractuală”.

Vineri, 2 aprilie, Alexandru o atacă pe față pe actuala șefă a Muncii, într-o nouă postare pe Facebook. Ea anunță că a terminat de amendat Legea pensiilor, „pentru a include posibilitatea, pentru pensionarii care primesc pensia în cont, de a avea, dacă doresc, talonul în format electronic” și precizează că „talonul mov nu va veni, orice am face, prompt. Vom sta după el”.

Așadar, discuția purtată de Raluca Turcan a fost în van, iar talonul mov tot nu le va fi livrat la timp pensionarilor. Drept urmare, tot a fost necesar amendamentul său. Cel puțin, asta reiese din postarea Violetei Alexandru.

Postarea din 27 martie a Violetei Alexandru:

„Am avut mai multe discuții cu pensionarii despre faptul că, primind pensia pe card, poștașii nu le mai aduc talonul de pensie. Necesar în relație cu medicul de familie, pentru gratuitatea pe mijloacele de transport, etc. M-am și implicat când mi s-a sesizat dar nu acest lucru este relevant acum. Mi-a rămas această temă în minte, mă gândesc la soluții.
Ideea asta să stai acasă, să nu îți poți face niciun program în așteptarea poștașului este, pur și simplu, depășită. Ca și cea privind obligația de a merge tu la poștă pentru un serviciu pentru care statul plătește să îți fie livrat. Nu mai vorbesc de faptul că suntem în pandemie și ideea de a merge toți la poștă mi se pare neinspirată. Am tot avut discuții cu pensionarii (și le mulțumesc cu această ocazie) în mediul online. Chiar acum câteva minute vorbeam cu un domn pensionar pe acest subiect. Cine crede că pensionarii nu folosesc tehnologia se înșeală. E drept că până la experiența de ministru nu am avut ocazia să mă conving de acest lucru.

🆕 De exemplu, talonul de pensie (mov), pentru cei care primesc pensia pe card, s-ar putea trimite, la cerere, în format electronic. Sau vizualiza chiar din contul individual pe care orice pensionar/angajat îl poate avea în platforma CNPP. Voi depune un amendament în legea pensiilor pentru ca taloanele să se poată trimite și electronic. Dacă ne axăm pe principiul nu se poate, atunci nu se va putea moderniza niciodată nimic. Când, de fapt, #sepoate.
#deputatliberallamunca
#digitalizare
#concentratapesolutii”.

Reacția din 30 martie a Ralucăi Turcan:
„Din 15 martie, am rezolvat o problemă plimbată de ani de zile: talonul mov ajunge la pensionarii care primesc pensiile prin cont bancar.

➡️ Este vorba de acele cupoane de pensii pe care poștașii trebuie să le ducă acasă celor care au optat să-și primească drepturile prin bancă. Nu a fost o mare filosofie, ci doar o discuție clară cu Poșta Română care nu respecta de 15 ani o obligație contractuală: în baza unui contract existent și a unei plăți de aproape 5 milioane de lei să ducă, lunar, taloanele mov, pe care trebuie să le primească cei 2,3 milioane de titulari.

➡️ Conform legislației în vigoare, toți pensionarii trebuie să primească un talon de pensie. Pentru cei care încasează drepturile de pensie la domiciliu se emite talonul de culoare roșie, ca document de plată, iar pentru cei care au optat să primească pensia prin bancă se emite talonul mov, care este documentul de informare cu privire la sumele care se achită în cont. Necunoașterea prevederilor contractuale de către factorii poștali, perpetuata ani de zile, a fost rezolvată în doar câteva zile printr-un act adițional semnat între Casa Națională de Pensii Publice și Compania Națională Poșta Română la Convenția-Cadru încheiată în anul 2003. Prin aceasta Convenție se stipulează clar că taloanele mov trebuie să fie distribuite la domiciliul pensionarilor de către factorii poștali, putând fi returnate Caselor de Pensii DOAR după 24 de luni de la data emiterii.

➡️ Casa Națională de Pensii Publice a notificat, la începutul acestui an, Compania Naționala Poșta Română asupra faptului că între 2 – 10% din taloanele mov, care trebuie distribuite la domiciliu celor care au optat să primească pensia prin cont bancar, erau returnate caselor de pensii, deși între cele două instituții exista o Convenție-cadru în baza căreia serviciul de distribuție a acestor taloane era plătit.

➡️ Practic, aproximativ 30.000 de taloane nu erau distribuite lunar la domiciliu și pensionarii erau nevoiți să le ridice ulterior de la ghișeele caselor de pensii, unde erau returnate de Poșta Română, deși Casa Națională de Pensii Publice plătea 2,15 lei pentru distribuirea fiecărui talon mov.”.

La 2 aprilie, Violeta Alexandru se laudă că a rezolvat problema:

„Pentru cei care m-au întrebat despre intenția mea de a amenda legea pensiilor pentru a include posibilitatea, pentru pensionarii care primesc pensia în cont, de a avea, dacă doresc, talonul în format electronic, am o informație simplă: am terminat.
Scriind la text, după toate discuțiile avute, m-am gândit și la posibilitatea – în condițiile unui precedent dat de schimbul de date (ANAF/Ministerul Finanțelor – Casa Națională de Pensii) – ca medicii de familie să poată verifica, prin acces direct în baza de date a CNPP, anumite informații despre pensionarii care solicită, de exemplu, rețete compensate. Aici nivelul de compensare pentru rețeta de medicamente este dependent de cuantumul pensiei, de aceea pensionarii trebuie să prezinte medicului talonul. Sincer, nu talonul în sine interesează ci informația. Atunci înseamnă că asta trebuie să rezolvăm pentru a scăpa, într-o zi, de talon. Cei care doresc.
Eu, sincer, la subiectul accesului unei instituții/unui furnizor de servicii acreditat/validat printr-un contract cu o instituție publică la baza de date a unei alte instituții, pe cuvânt dacă înțeleg argumentele contra.
Ar însemna o povară în minus pentru pensionar dacă nu ar mai fi nevoit să aducă mereu talonul. În celelalte servicii medicale contează exclusiv calitatea de asigurat iar personalul medical se informează printr-un sistem electronic (SIUI) doar cu privire la calitatea de asigurat. Nu intenționez să încarc niciun medic de familie cu mai multă birocrație, ceea ce mă preocupă este modernizarea României. Un obiectiv care se atinge prin digitalizare și, nu o să vă surprindă, prin mai multă muncă, mai mult efort din partea furnizorilor de servicii pentru simplificarea vieții beneficiarilor. Mă gândesc.

Eu îi înțeleg pe acești oameni. Despre pensionari vorbesc. După o viață de muncă, vrei respect din partea statului. Talonul mov nu va veni, orice am face, prompt. Vom sta după el. Pentru pensionarii care folosesc sistemul bancar, nu ar trebui să mai aștepte poștașul sau să verifice constant cutia poștală. De ce să aștepte? Sunt oameni care folosesc tehnologia. Singuri sau ajutați de cei din familie. Oamenii nu ar trebui să aștepte după serviciile statului. Statul nu le face o favoare.
Îi rog pe cei care îmi scriu (uneori cu prea multă agresivitate, eu fiind un om care caută dialogul!) că vreau să se trimită, electronic, talonul de pensie la țară – acolo unde bătrânii au încă toaleta în curte, nu au gaze și, în multe locuri (prea multe), acces dificil la serviciile de bază – să citească cu atenție mesajele mele. Trebuie să facem mai mult pentru acești bătrâni dar și pentru cei care folosesc tehnologia, preponderent în mediul urban. Nu îi subestimați, mai ales că un asemenea sistem ar fi foarte simplu. Nu îi subestimați! Au dreptul nu doar să asculte vorbindu-se ci să și vadă România modernizându-se.
#deputatliberallamunca
#digitalizare
#interconectarebazededate”.

Sursa: bugetul.ro