Schimbări șoc la Protecția Consumatorilor. Firmele care calcă pe bec, închise pentru 3 ani

Parlamentarii PSD au emis un proiect de lege care aduce schimbări radicale în domeniul protecției consumatorilor. Astfel, amenzile pentru firmele care pun în pericol sănătatea și securitatea cetățenilor sau afectează veniturile acestora vor ajunge până la 400.000 de lei. Totodată, măsurile complementare stabilite de inspectorii ANPC vor merge până la închiderea societăților și interdicția de a mai desfășura activități în domeniu pe o perioadă de 3 ani.

Consumatorii din România vor avea mai multe drepturi și vor putea cere chiar despăgubiri comercianților de la care au achiziționat produse neconforme. Un proiect de lege depus în Senat de parlamentarii PSD aduce schimbări majore, atât în ce privește protecția consumatorilor, cât și în descurajarea practicilor incorecte ale firmelor, prin aplicarea unor amenzi usturătoare.

Cele mai importante schimbări sunt legate însă de posibilitatea inspectorilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor de a închide, efectiv, activitatea celor care încalcă flagrant și repetat prevederile legale. Astfel, odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate propune închiderea temporară a unităţii pe o durată de la 0 la 6 luni, închiderea temporară a spaţiului sau a prestării serviciului până la remedierea deficienţelor sau chiar închiderea definitivă a activităţii. Totodată, potrivit proiectului de lege, agentul constatator poate propune pentru societate şi administrator, interzicerea de a mai desfăşura activităţile prevăzute în Codul CAEN pentru care a fost sancţionată societatea, pentru o perioadă de până la 3 ani.

”Interdicţia de a mai desfășura activităţi economice se va dispune de către Secţia Civilă a Tribunalului de la domiciliul sau, după caz, sediul profesionistului, la sesizarea reprezentanţilor împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. La cererea de chemare în judecată va fi anexat procesul-verbal de constatare întocmit de reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor”, se arată în proiectul de act normativ.

Se plătesc și despăgubiri
Noul regim contravențional stabilește amenzi între 1.000 de lei și 30.000 de lei pentru persoanele fizice sau juridice cu o cifră de afaceri de până la un milion lei, între 2.000 de lei și 100.000 de lei, în cazul persoanelor fizice sau juridice cu o cifră de afaceri între un milion lei şi 5 milioane lei, între 4.000 de lei și 200.000 de lei pentru persoane fizice sau juridice cu o cifră de afaceri între 5 milioane de lei şi 10 milioane de lei și între 8.000 de lei și 400.000 de lei pentru persoanele fizice sau juridice cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane de lei. Mai mult, operatorii economici vor fi obligaţi să acorde despăgubiri consumatorilor pentru pagubele suferite, inclusiv pentru cele colaterale cuantificabile, pe baza documentelor doveditoare menţionate în cadrul procesul verbal de constatare a contravenţiei. În cazul în care prin săvârşirea contravenţiei s-a cauzat o pagubă şi există tarife de evaluare a acesteia, persoana împuternicită să aplice sancţiunea stabileşte şi despăgubirea, cu acordul expres al persoanei vătămate, făcând menţiunea corespunzătoare în procesul-verbal. Potrivit proiectului de lege, operatorii economici sunt obligaţi să deţină un sediu pe teritoriul României, astfel încât să pună la dispoziţia organelor abilitate toate documentele necesare în vederea încheierii documentelor de control şi să răspundă solicitărilor autorităţilor.

Vicii ascunse
Proiectul mai prevede și dreptul consumatorilor de a pretinde vânzătorilor sau prestatorilor de servicii remedierea ori înlocuirea gratuită a produselor şi serviciilor obţinute, precum şi despăgubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficienţelor constatate în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate. După expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor/serviciilor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse apărute pe durata medie de utilizare a acestora. Vânzătorul sau prestatorul de servicii va suporta toate cheltuielile legate de aceste deficienţe, situaţie care nu îl exonerează de răspundere pe producător în relaţia cu acesta.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real, daţi subscribe canalului noastru de Telegram!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *