Noile automobile, proiectate să „țină” între 7 și 12 ani

Paul Danci, un inginer care lucrează la Mercedes-Benz, a explicat, într-o postare de pe pagina personală de Facebook, motivele pentru care astăzi „nu se mai fac mașini așa cum se făceau mai demult”. Potrivit inginerului român, care vorbește în nume personal, nereprezentând poziția companiei pentru care lucrează, noile mașini sunt gândite cu o durată de viață între 7 și 12 ani.

Expert în siguranță funcțională și securitate cibernetică la Mercedes-Benz în Sindelfingen, Germania, Paul Danci a fost parte a echipei care a dezvoltat primul sistem de automatizare de nivel înalt, nivelul 3 conform standardelor, numit Drive Pilot. Acest sistem îi permite șoferului să facă altceva în timp ce sistemul este activ. Spre exemplu, șoferul își poate verifica telefonul, să se uite la un film pe YouTube sau Netflix pe consola centrală, în timp ce sistemul conduce pentru el.

Dacă mașina face accident în timp ce sistemul este activat și șoferul a respectat ceea ce i se cere (să fie pe scaun, să nu doarmă, să dețină permis de conducere, și alte detalii de acest gen), producătorul auto este vinovat.

Într-o postare de pe pagina sa de Facebook, Paul Danci a explicat motivele pentru care noile mașini nu mai „țin” așa cum „țineau” mașinile de altă dată.

„Pe deoparte e adevărat, dar nu pentru că cei care le făceau mai demult erau mai buni și cei de astăzi sunt mai puțin buni. Tehnologia a evoluat și ce exista în urmă cu 30-40 de ani în industrie e incomparabil cu ce există acum. Tehnologia era, probabil, chiar rudimentară comparat cu ce există astăzi în industria automotive”, a explicat inginerul român.

Paul Danci a arătat că unul dintre principalele motive pentru care mașinile de astăzi nu mai „țin” ca altădată este că statele au reglementat puternic construcția de mașini.

„În trecut fiecare putea face ce vrea, dar astăzi să lansezi o mașină nouă este extrem de complicat”, a explicat Paul Danci.

Inginerul român de la Mercedes-Benz a făcut și o listă cu reglementări actuale și viitoare, începând chiar cu 2023:

· Materialele trebuie să fie reciclabile în proporție de X% – proporția se schimbă periodic. Asta înseamnă că peste 20, 30, 40 de ani, tehnologia de reciclare trebuie să fie disponibilă. În puține cazuri o tehnologie de astăzi va fi disponibilă peste 40 de ani, deci viața mașinilor este limitată de asta.

Normele de poluare sunt tot mai stricte și mașinile mai vechi poluează mai mult deci cei care fac legislația vor să scape cât de repede de mașinile considerate vechi. „Mașină veche” va fi tot mai „tânără”. Dacă în 2022, o mașină veche este considerată o mașină care are 20 de ani, în viitor, veche va fi 7-12 ani.

· Multe mașini care se produc astăzi au în spate servicii software în cloud care sunt folosite să trimită sau să primească date de la/la mașini. Va fi ineficient și costisitor pentru firmele de mașini să mențină în funcție aceste servicii din cloud pentru 20-30 ani. O durată de 7 – 12 ani ar putea fi acceptabilă.

Noile legi în domeniul securității cibernetice cer ca producătorul de mașini să se asigure că o mașină este securizată cât timp e funcțională. Asta nu o poate face doar producătorul, ci trebuie să colaboreze cu companiile care au făcut software-ul din mașină, cei care au produs procesoarele, memorii, PCB-urile și altele. Multe firme probabil nici nu vor mai exista pe piață peste 30 de ani, deci producătorul de mașini (OEM) nu va avea cu cine să mențină securitatea mașinilor până se va termina ciclul de viață. Asta din nou limitează durata de viață a mașinii.

· Piesele de schimb trebuie să treacă prin procesele de mai sus, deci pe piața componentelor de mașini trebuie să existe piese cât timp o mașină mai este pe piață. Este foarte greu de întreținut mediul de lucru, echipamentele, software-ul folosit pentru a configura, adapta o piesă de schimb într-o mașină veche peste 20 de ani, cu perspectiva actuală.

· Technologia evoluează mult mai repede comparat cu acum 30-40 de ani. Un exemplu ar fi, calculatoarele cuantice. Când acestea vor fi utilizabile pe scară largă, toți algoritmii de securitate cibernetică sunt vulnerabili în fața lor. Asta înseamnă că toate datele ”secrete” stocate în mașini vor fi vulnerabile. Nimeni nu va chema în service mașinile vechi pentru a schimba securitatea, nici nu va fi tehnic posibil. Acesta este doar un exemplu dar urmează tehnologii ca și blockchain sau altele.

„Mașinile vor migra spre conceptul de ‹‹serviciu››. Adică mașina ca serviciu, nu ca bun independent deținut de o entitate. Va fi foarte costisitor în viitor, să zicem 12 ani de acum, să întreții o mașină care are în spate servicii ce trebuie să asigure date, securitate, etc. Pe lângă costurile de achiziție și costurile de reparație vor trebui plătite tot felul de abonamente pentru că mașină e conectată și trebuie întreținută, nu doar mecanic. În concluzie, mașinile produse începând cu 2022-2023 vor avea o durată de viață de aproximativ 7-12 ani. După ce durata de viață oficială se va termina, probabil nu se mai găsesc piese de schimb, nu mai există suport pentru multe din serviciile cloud din mașină, garanție, programele de diagnoză nu vor mai funcționa și probabil nu se va mai putea vinde. Poate și altele. Aceleași concepte se aplică astăzi la electronice, telefoane, etc”, a explicat Paul Danci.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real, daţi subscribe canalului noastru de Telegram!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *