Legea împotriva autostopului – IMPOSIBIL DE PUS IN PRACTICA

autostop

Libertatea de mişcare a populaţiei este îngrădită prin normativul votat miercuri de deputaţi, iar eventualele contravenţii nu pot fi nici constatate, nici sancţionate.

Controversatul proiect de lege ce introduce sancţiuni drastice împotriva şoferilor care transportă autostopişti a fost adoptat miercuri de Camera Deputaţilor, dar nu va putea fi pus în practică, spun specialiştii în transporturi.

În calitate de for decizional, Camera Deputaţilor a adoptat, cu 298 de voturi „pentru“, două „contra“ şi 16 abţineri un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.

Conform documentului, transportul în regim de taxi sau de închiriere s-ar putea realiza „numai de către transportatorii autorizaţi care deţin autorizaţii valabile pentru fiecare autovehicul utilizat“.

Sancţiunea îi revine şoferului

Pe scurt, va fi interzis autostopul, definit ca „transportul public contra cost, de persoane, cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie de taxi valabilă sau copie conformă valabilă“.

De asemenea, va fi interzis şi transportul de mărfuri sau de bunuri „cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie de taxi valabilă“.

Persoanele fizice sau juridice care vor efectua, în mod repetat, transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără să respecte regulile de mai sus, ar putea fi sancţionate cu amenzi cuprinse între 1.000 şi 5.000 de lei.

Citiți și:  A mâncat cățelul! - VIDEO

Pentru cine sunt interdicţiile?

„Sper că acest normativ se adresează unor sisteme neautorizate de transporturi cum ar fi Uber, nu unor modalităţi tradiţionale, cum este autostopul de la ţară. Dacă se referă numai la autostop, atunci e grav, pentru că se încearcă îngrădirea libertăţii de mişcare a populaţiei. Bine, că oricum n-are cine să constate şi să sancţioneze că a urcat vreun autostopist… Orice s-ar spune şi cum s-ar interpreta, nenea Gheorghe de la ţară are dreptul să ajungă acasă“, ne-a spus Dumitru Dicu, preşedintele Uniunii Naţionale a Conducătorilor Auto Liber-profesionişti.

El a precizat că, pentru mai multe detalii, aşteaptă să vadă normele metodologice de aplicare a acestei legi (norme care încă nu au apărut).

La rândul său, administratorul unui portal specializat în transporturi rutiere de pasageri a observat că legea nu acoperă o serie de situaţii frecvent întâlnite în realitatea de pe şosele.

„În primul rând, nu pe toate drumurile ţării circulă – regulat sau nu – mijloace de transport public, de stat ori private. Ce pot face oamenii din acele zone unde nu se circulă? În al doilea rând, ce pot face oamenii din zonele în care sunt licitate şi există astfel de linii de transport, dar autobuzul/microbuzul nu este pus, într-o anumită zi, în circulaţie? În al treilea rând, a lua un om de pe marginea drumului poate fi un act de întrajutorare umană – ce facem, îl sancţionăm tocmai pe acel om care dă dovadă de solidaritate?“, se întreabă specialistul.

Citiți și:  Cod ROȘU de AVERSE și descărcări electrice în acest județ

În fine, transportatorii spun că astfel de prevederi legale se pot aplica numai în anumite condiţii, spre exemplu acolo unde transportul public este asigurat şi funcţionează, pentru că „una e să iei pasagerul cu 5-10 minute înaintea sosirii autobuzului, făcându-i concurenţă neloială, cu totul altceva este să iei pe cineva care nu are altă şansă pentru transport“.

Ce motive au invocat iniţiatorii

„Introducerea noilor dispoziţii este necesară în condiţiile în care există practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fapt care afectează în mare măsură atât transportul local, cât şi transportul judeţean de persoane“, se precizează în expunerea de motive a documentului.

Aceste practici ilicite „determină efecte negative majore asupra activităţii economice a întreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat (prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport rutier de persoane neautorizate), cât şi asupra siguranţei circulaţiei rutiere“, se mai arată în documentul citat.

LASA UN COMENTARIU