Cum e sabotat avionul IAR 99 Şoim

Procesul de aducere a avionului şcoală IAR 99 Şoim la standardul Super Şoim nu este demarat, cu toate că finanţarea există, iar beneficiile programului vin pe mai multe planuri: am avea piloţi de F-16 mai bine şi mai ieftin pregătiţi, iar după o relansare a producţiei am putea accesa o parte din cererea externă de mii de astfel de aparate de antrenament.

Deşi face parte dintr-un program esenţial de înzestrare aprobat de Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, varianta modernizată a IAR 99 întârzie să apară şi pune beţe în roate programului de pregătire a piloţilor români de F-16. Aparatul este considerat de militari ca fiind esenţial pentru antrenarea piloţilor români pentru că va avea o avionică asemănătoare cu cea a avioanelor de lupta F-16, iar orele de zbor pentru pregătirea primară ar fi mult mai ieftine.

În plus, cu anunţata variantă moderinizată a aeronavei IAR 99, denumită Super Şoim, industria aeronautică din România ar putea specula o uriaşă cerere de avioane militare de antrenament şi atac la sol care este aşteptată să apară în perioada imediat urmîtoare, forţele aeriene din mai multe ţări fiind gata să cumpere 3.000 de astfel de aparate. Concret, este vorba de operatori militari din ţări ca Algeria, Angola, Armenia, Bangladesh, Belarus, Bulgaria, Cambodgia, Cuba, Republica Cehă, Egipt, Guineea Ecuatorială, Estonia, Etiopia, Kazahstan, Kârgâzstan, Libia , Lituania, Mozambic, Nigeria, Slovacia, Sudanul de Sud, Siria, Thailanda, Tunisia, Turkmenistan, Uganda, Ucraina şi Vietnam care au în vedere achiziţionarea de astfel de aeronave.

FINANŢAREA EXISTĂ
Pentru accesarea acestei pieţe este însă importantă, spun experţii, demararea procesului de modernizare a avionelor IAR 99 din dotarea Forţele Aeriene Române pentru a avea un aparat Super Şoim de tip „demonstrator” de scos pe piaţă. Din păcate, cu toate că trebuia demarat de mai multă vreme, acest program este blocat.

„În CSAT a fost aprobat un progam care vizează întreprinderea de avioane din Cariova, care urmăreşte modernizarea IAR 99 Şoim astfel încât să poată să fie utilizat ca un antrenament pentru piloţii de F16, una dintre utilizări. Va exista o finanţare, cu siguranţă, deja ea este gândită în bugetul Ministerului Apărării şi va beneficia de această finanţare, pentru că Avioane Craiova este compania care a produs şi care are capacitatea să finalizeze acest proiect”, a declarat, vineri, în timpul unei vizite la Avioane Craiova premierul demis Ludovic Orban fără a da, însă, detalii despre program. Conform unor surse, modernizarea la standardul Super Şoim a 10 avioane IAR 99 va costa circa 100 de milioane de euro şi va consta în schimbarea avionicii cu una similară celei a avioanelor de luptă F-16.

Citiți și:  Armata Română, după ce Ungaria a anunțat că închide granița: ”S-o credeți voi!”

LEGĂTURILE „NECUVENITE” ALE FOSTULUI DIRECTOR
Programul de aducere a avionului IAR 99 la standardul Super Şoim a fost blocat anul trecut, în luna iulie, în urma unui scandal în care protagonist a fost directorul de atunci, Dragoş Sandu, care a şi fost obligat să demisioneze. Totul s-a întâmplat după ce au apărut mai multe informaţii cu privire la legăturile „necuvenite” ale lui Sandu cu firma canadiană CMC Electronics, a cărei filială din Illinois (SUA) a câştigat contractul privind modernizarea avioanelor IAR 99. Concret, Dragoş Sandu colaborase în trecut la respectiva companie, motiv pentru care Ministerul Economiei a blocat licitaţia şi a demarat o anchetă, ale cărei rezultate încă se lasă aşteptate.
De atunci programul nu a mai fost repornit, cu toate că Ministerul Economiei a comunicat, la un moment dat, că a alocat Societăţii Avioane Craiova S.A suma totală de 6,5 milioane lei pentru achiziţionarea unor utilaje necesare procesului de modernizare a avioanelor.

Avem de câştigat pe toate planurile numai că trebuie să ieşim din letargie.

Aurel Cazacu, analist militar

CUM PUTEM FACE PROFIT CU IAR 99 SUPER ŞOIM
Analistul militar Aurel Cazacu spune că Avioane Craiova poate face faţă cu succes acestui proiect. În plus, expertul mai vede o sursă bună de venit pentru România dacă avionul IAR 99 Super Şoim va ajunge realitate.

„Împreună cu unele companii israeliene sau americane avionul poate fi modernizat rapid. Chiar şi compania Lockheed Martin (producătoarea avioanelor F-16 Fighting Falcon-n.red.) ar putea fi interesată de proiect. Mai mult, poate fi reluată producţia cu varianta direct modernizată pentru o eventuală lansare pe piaţa externă. Dar trebuie numai să ne punem în mişcare, să ne transformăm din poeţi în negustori. Bani avem încă de acum trei ani pentru acest avion şcoală pentru piloţii de F-16. Vom avea de câştigat pe trei direcţii. În primul rând vom avea piloţi mai bine, mai ieftin şi mai rapid pregătiţi. Apoi, putem ataca piaţa externă care este foarte dinamică în acest domeniu şi putem face profit din vânzarea acestui avion. În fine, dar nu în ultimul rând, putem vinde servicii de şcolarizare pentru forţele aerine care au în dotare avioane F-16. Îşi pot trimite piloţii pentru şcolarizare în România, evident, contra cost. Aşadar, avem de câştigat pe toate planurile numai că, repet, trebuie să ieşim din letargie”, subliat Aurel Cazacu

Citiți și:  ARMATA PREIA DSP BUCUREȘTI! DECIZIA A FOST LUATĂ DE MINISTRUL SĂNĂTĂȚII

CEHII NU STAU DEGEABA
În acest timp, cehii de la Aero Vodochody s-au mişcat mai bine şi au dezvăluit că se pregătesc să atace piaţa cu avionul de antrenament şi atac la sol L-39NG, cea mai recentă variantă a modelului L-39 Albatross, care se află în operare de la sfârşitul anilor ’60. Concret, cehii speră să demareze livrările către potenţialii clienţi chiar în acest an.

L-39NG este un avion similar cu IAR 99. Cehii ne-au luat-o, însă, înainte şi i-au dat, deja, o nouă avionică, mai performantă şi i-au montat un motor mai puternic, Williams International FJ44-4M.
Cu toate astea, la o simplă consultare a performanţelor celor două aparate, IAR 99 Şoim rămâne mai puternic, unitatea de forţă furnizând cu aproape 1 kN mai mult. Şi viteza maximă a avionului românesc este superioară celei dezvoltate de L-39NG, 850 de kilometri pe oră faţă de 775 de kilometri pe oră.
În plus, în varianta de atac la sol, aparatul cehilor poate încărca diverse tipuri de armament în greutate de 1.200 kg în timp ce IAR 99 poate transporta 1.400 de kilograme de rachete de diverse modele. În fine, de L-39NG are o rază de luptă mai mare, dar este şi mai greu în comparaţie cu aparatul românesc
de antrenament şi atac la sol.

Distribuie acest articol! Îți mulțumim!

1.013 vizualizări
loading...
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile