Ce fac bancile pentru a-ti proteja banii de pe card. Iti pot umbla in cont fara acordul tau?

Bancile care activeaza pe piata autohtona afirma ca monitorizeaza permanent tranzactiile cu carduri, tinand cont de caracteristicile acestora si de comportamentul clientului. Masurile luate in cazul in care exista suspiciuni de frauda vizeaza contactarea clientilor sau blocarea cardului.

Totodata, institutiile financiare sustin ca nu “umbla” in conturile clientilor fara acordul acestora.

Ziare.com a solicitat mai multor banci din Romania informatii despre modalitatile concrete prin care sunt protejati banii clientilor. Va prezentam in continuare raspunsurile institutiilor care au dat curs solicitarii.

Ce masuri de securitate sunt aplicate in cazul cardurilor bancare? Cum sunt identificate tranzactiile frauduloase si care este procedura intr-o astfel de situatie?

BRD: Banca monitorizeaza in permanenta operatiunile efectuate cu carduri si, in masura in care este necesar, procedeaza si la contactarea clientilor. Criteriile pe baza carora se face aceasta monitorizare sunt multiple si in dinamica, in functie de informatiile pe care banca le primeste de la organizatiile de carduri sau din alte surse autorizate.

ING Bank (Olimpia Limbide, manager Card Fraud Monitoring): Clientii sunt contactati imediat si, in cazul depistarii unei fraude, cardul este blocat. Este utilizat, in plus, un sistem de monitorizare a tranzactiilor cu supravegherea speciala a zonelor geografice de risc ridicat si a tranzactiilor de pe Internet.

Millenium Bank: Visa si MasterCard monitorizeaza operatiunile efectuate cu cardurile si, in cazul in care observa tranzactii suspecte, transmit alerte catre banca referitoare la cardurile posibil compromise, cu recomandarea ca aceste carduri sa fie blocate de urgenta.

Banca Romaneasca: In sistemul de carduri utilizat de Banca Romaneasca exista un modul dedicat monitorizarii tranzactiilor si acesta este utilizat in scopul prevenirii tentativelor de frauda.

Exista alerte ce au ca scop identificarea tranzactiilor suspecte si exceptionale, tinand cont de sume, tipul tranzactiei, localizarea geografica, si, in general, de comportamentul clientilor.

In cazul aparitiei unei alerte, in functie de riscul asociat, fie sunt contactati clientii in scopul confirmarii tranzactiei, fie este blocat cardul. Banca mai primeste alerte de la Visa si MasterCard, ofiterii prezenti in structurile anti-frauda, ARB, European ATM Crime etc.

  • In plus, siguranta tranzactiilor cu cardul este intarita prin utilizarea tehnologiei cu cip, a serviciului de securizare a tranzactiilor pe Internet – 3D secure sau prin introducerea unor limite pentru sumele ce pot fi retrase zilnic de la bancomat – in general, acestea pot fi modificate de catre client.
  • De asemenea, in cazul ING Bank si Banca Romaneasca, de exemplu, clientii au posibilitatea de a activa serviciul SMS prin care sunt informati permanent cu privire la tranzactiile cu cardul, avand astfel posibilitatea de a identifica imediat o tranzactie neautorizata.

In cazul bancilor chestionate, clientii pot efectua tranzactii in strainatate fara a fi instiinta, in prealabil, banca.

Exista vreo situatie in care banca poate opera modificari in contul clientului, din proprie initiativa sau la cererea unui tert, fara acordul acestuia?

ING: In ceea ce priveste operatiunile cu cardul, banca nu efectueaza modificari in conturile clientilor din proprie initiativa sau la cererea unui tert. Toate tranzactiile efectuate cu cardul sunt autorizate la solicitarea clientului.

Autorizarea presupune ca la momentul efectuarii tranzactiilor se verifica automat daca un card este valid si nu blocat din diferite motive, daca a fost intordus corect PIN-ul sau parola 3D, si daca exista in cont suma necesara finalizarii tranzactiei; aceste verificari sunt efectuate automat de sistem la momentul efectuarii platii.

Eventualele inadvertente trebuie sesizate de catre client, de aceea este recomandata verificarea cu regularitate a operatiunilor inregistrare pe card/cont.

Millenium Bank: Conform Conditiilor Generale Bancare, in scopul evitarii fraudelor, banca poate bloca utilizarea cardului sau limita numarul, suma de tranzactii si incercarile nereusite de tranzactii care pot fi facute cu cardul.

Banca Romaneasca: Banca nu poate opera modificari din proprie initiativa in contul clientului in contextul unei tentative de frauda. Ceea ce banca decide din initiativa sa este sa anuleze cardul atunci cand situatia o cere si apoi sa emita unul nou.

  • Banca Comerciala Romana (BCR), cea mai mare banca din Romania in functie de valoarea activelor, a fost recent implicata intr-un incident privind operarea neautorizata in contul unui client. BCR i-a permis unui magazin sa ia bani de pe cardul unui client, fara permisiunea acestuia. Banca i-a returnat banii doar dupa ce clientul a observat tranzactia. BCR a precizat ca neintelegerea a fost creata de “o eroare regretabila de arbitraj a tranzactiei”

Distribuie acest articol! Îți mulțumim!

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile