CCR a respins, cu unanimitate de voturi, ordonanța de urgență privind cumpărarea cartelelor prepay doar cu buletinul

Curtea Constituțională (CCR) a respins marți, cu unanimitate de voturi, ordonanța de urgență adoptată anul trecut de Guvernul Dăncilă, prin care s-a introdus prevederea ca vânzarea cartelelor de telefon prepay să fie posibilă doar cu buletinul, actualii posesori de astfel de cartele având timp până la 1 septembrie 2020 să se identifice.

Actul normativ a fost declarat neconstituțional ”în ansamblul său”.

Sesizarea a fost depusă la CCR de către Avocatul Poporului, Renate Weber, care a reclamat că OUG-ul „afectează drepturile, libertăţile şi îndatoririle cetăţeneşti”.

Potrivit comunicatului de presă prin care Curtea a anunțat respingerea ordonanței de urgență, unul dintre motivele deciziei a fost că

”Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situația extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată și nici urgența reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea și necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituționalitate prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituție, așa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența constantă a Curții Constituționale”.

”Mai mult, Curtea a constatat că principala modificare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2011 adusă prin actul supus controlului de constituționalitate, respectiv cea referitoare la achiziționarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condițiile în care Ordonanța de urgență a Guvernului nr.62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedește inexistența urgenței reglementării”, se mai arată în comunicatul transmis de CCR.

În 2014, o Lege care viza identificarea utilizatorilor de cartele telefonice preplătite și a utilizatorilor de rețele Wi-Fi a fost declarată neconstituțională. Judecătorii Curții CCR au considerat atunci că modul în care sunt protejate datele personale ale utilizatorilor nu este unul suficient de sigur.

Citiți și:  'Bomba' din decizia CCR: Alegerile parlamentare ar putea să fie AMANATE

Ordonanța de urgență a fost adoptată de Guvernul Dăncilă pe 27 august 2019, în contextul crimelor de la Caracal.

„La propunerea Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale şi a Ministerului Afacerilor Interne a fost aprobată o ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea legislaţiei pentru a permite asigurarea unui răspuns cât mai prompt la urgenţele cetăţenilor prin îmbunătăţirea posibilităţilor de preluare şi gestionare a informaţiilor de localizare asociate apelurilor de urgenţă. Este vorba despre acel act normativ prezentat de secretarul de stat Raed Arafat (…) în urmă cu câteva săptămâni. Prin aceste modificări se creează cadrul legal pentru implementarea unor servicii care vor asigura furnizarea unor informaţii de localizare mult mai precise a celor care apelează numărul unic de urgenţă.

Astfel va fi redus semnificativ timpul de gestionare a urgenţei şi, implicit, cel de răspuns la situaţiile de urgenţă. Este reglementată transmiterea gratuită a mesajelor tehnice, standardizate, scurte, asociate apelurilor de urgenţă. (…) Practic, e reglementat modul în care echipele de salvatori comunică între ele prin intermediul mesajelor scurte puse la dispoziţie de furnizorii de telefonie mobilă”, a explicat atunci purtătorul de cuvânt al guvernului, Nelu Barbu.

El a adăugat că pentru îmbunătăţirea localizării persoanei care apelează serviciile de urgenţă prin actul normativ „se instituie obligaţia furnizorilor de telefonie mobilă pentru care plata se face în avans de a furniza serviciul numai după ce au colectat datele de identificare ale utilizatorului cartelei SIM care va beneficia de respectivele servicii”.

Citiți și:  Asasinii de la CCR șochează Europa! Le Monde: În România, a te proteja de COVID-19 este „neconstituțional”

„Cu alte cuvinte, cartelele prepay vor fi furnizate doar după ce persoana care achiziţionează prezintă actele de identificare. Această obligaţie intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2020, iar începând cu data de 1 septembrie 2020 este interzisă furnizarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans prin intermediul cartelelor SIM ai căror utilizatori finali nu au pus la dispoziţia furnizorului datele de identificare. Deci, de la 1 septembrie 2020 nu se va mai putea vinde o cartelă SIM fără să fie prezentate datele de identificare a utilizatorului. În ceea ce priveşte utilizatorii care au deja o cartelă prepay, inclusiv cei care achiziţionează o cartelă până la de 31 decembrie 2019, aceştia vor avea 8 luni la dispoziţie, adică până la 1 septembrie 2020, pentru a transmite datele de identificare”, a afirmat Nelu Barbu.

Potrivit acestuia, furnizorii de telefonie mobilă, împreună cu autorităţile, vor iniţia campanii de informare în acest sens.

„Datele de identificare a utilizatorilor finali de cartele SIM vor fi colectate exclusiv pentru a fi puse la dispoziţia administratorului Serviciului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi utilizate de către acesta în conformitate cu respectarea tuturor prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal. Au fost prevăzute şi termene pentru care se poate realiza prelucrarea şi stocarea datelor colectate, respectiv a documentelor care fac dovada corectitudinii datelor furnizate de utilizatori, cât şi termenele în care se va proceda la distrugerea, ştergerea datelor, la împlinirea termenului de prelucrare şi stocare a acestora”, a susţinut Barbu. – Sursa

Distribuie acest articol! Îți mulțumim!

74 de vizualizări
loading...
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile