TRAGEDIA de la Vintileanca. 66 de morți, 105 răniți. TIGANII lui Nicu Gheorlan au furat hainele de pe cadavre

Pe 2 iulie 1923, un tren de persoane, ce mergea de la București către Iași se ciocnește, în stația Vintileanca, cu un marfar, staționat, în jurul orelor 11, provocând moartea a 66 de oameni și rănirea a 105. Imediat, banda țiganului Nicu Gheorlan află și ajunge la fața locului unde fură tot ce se putea fura, dezbrăcând cadavrele. Acarul Ion Păun este găsit vinovat de producerea tragediei. Face 10 ani de pușcărie, apoi decedează, la o lună de la eliberare.

Pe 2 iulie 1923, într-o dimineață extrem de călduroasă, acceleratul 701 pleacă din București în direcția Iași, pe la 07.40. E lume multă, se merge pe scări, iar presa vremii vorbește și despre oameni călare pe acoperiș! În jurul orei 11.00 se ajunge în apropiere de stația Vintileanca, pe drumul dintre Mizil și Buzău. Trenul e tras de o locomotivă puternică, un ”Pacific” 231.070, ce poate atinge 126 km/h. Abia se poate respira, mulți elevi merg la Buzău, la Târgul de Drăgaică. Printre călători se află și Gheorghe Drăgoi, șeful gării locale, care a plecat fără să-și fi anunțat superiorii.

În cabina 1 e de serviciu acarul Ion Păun. El primește ordin de la impegatul de mișcare Gheorghe Tudose să miște macazul pentru a gara trenul marfar pe linia 4, ”linie ”abătută”. Astfel, urmează să se elibereze linia 3, pe care urma să treacă acceleratul, ce nu oprea acolo. Acarul dă cele trei semnale sonore prin care confirmă că a executat ordinul, dar nu urmărește acțiunea până la capăt. Un bulon se rupe, iar partea din spate a ultimului vagon rămâne pe linia 3.

De la Mizil la Vintileanca locomotiva ”Pacific” prinde viteză. Mecanicul George Georgescu vede semnalul ”cale liberă pe linia directă”, așa că nu încetinește și intră cu viteză în gară. Își dă seama prea târziu. Impactul este nimicitor. Ultimul vagon, care e încărcat cu legume, e spulberat. Alte cinci sunt sfărmate. Din trenul de pasageri, locomotiva, vagoanele de poștă și cel de bagaje sunt aproape neatinse, dar cele cu călători sare de pe șină și se răstoarnă. Sunt 66 de morți și 105 răniți, deși presa vremii vorbește despre mult mai multe victime.

Imediat, la fața locului sosește banda morbidă a lui Nicu Gheorlan, un țigan ce fura din trenuri. Morții sunt dezbrăcați de haine, se face ”curățenie”. Abia apoi apar și trenurile sanitare. Răniții ajung fie la Ploiești, fie la Buzău, fie la București. La Ambulanța Clinică sosește și Prințul Carol. Imaginile de la fața locului sunt apocaliptice. Decedații sunt îngropați în sat pe 5 iulie, cu onoruri militare și cu slujbă ținută de P.S. Chesarie, Episcopul Buzăului.

Loading...
loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.